Biti fit?!

Kaj pomeni beseda fitnes? Kaj pomeni biti fit? Za kakšnega človeka rečemo, da je v dobri formi? Kako naj treniramo, da bomo napredovali v vsem? Kaj vse sploh pomeni?

Na vse ta vprašanja naletim skoraj vsak dan, sej delam z ljudmi v telovadnici. No, povedano bolje, sem njihov trener.

Zgodba pa sega malo globlje v zgodovino. Kot trener sem vedno iskal poti, ki do cilja pripeljejo hitro in učinkovito, Mislim pa, da sem že v osnovi razmišljal narobe. Nikoli se nisem  vprašal; kaj sploh je cilj, h kateremu stremim tako sam, kot tudi moji atleti in rekreativci?

Biti fit?

Vprašanje, ki  prinese na plan še več vprašanj. Odgovor, ki prinese trenja!

Malo sem pobrskal po internetu in naletel na zelo dober članek: 10 physical skills of Fitness!

Prebral sem veliko člankov, s temle se pa nekako najbolj strinjam. Ne bom objavljal članka ali ga prevajal,  iz njega bom le potegnil 10 “spretnosti”, ki jih mora nekdo obvladati, da lahko rečemo, da je fit.

Preden začnem s primerjavami, pa moram povedati, s čim bom pravzaprav primerjal, na kaj se bom naslanjal v zgodbi in kako bom argumentiral!

Kettlebell, pripomoček, s katerim trenirajo praktično vsi, ki so o tem karkoli slišali. WKC Fitness Protocol pa uporabljamo le najbolj zavzeti trenerji.

Razlog? Ker je enoličen in dolgočasen. To so odgovori, ki jih slišim od trenerjev, ne od atletov. Se pravi, trenerji se ne zavedajo, kaj pomeni biti fit. Da to pomeni napredek na 10 fizičnih področjih, in da je Kettlebelel EDINI pripomoček, WKC Fitness pa EDINI protocol, s katerim lahko to dosežemo. To ne pomeni, da se nikakor drugače to ne da doseči, govorim le to, da lahko v enem treningu s tremi vajami in enim Kettlebellom razvijamo vseh 10 “skills”.

Opisal bom spretnost, kaj ta spretnost pomeni in s katero vajo ter kako (govoril bom izključno o Kettlebell Fitness vajah) lahko to spretnost izboljšamo.

Biti fit!

Cardiovaskularna vzdržljivost:

  • sposobnot telesnih sistemov, da združijo, proizvajajo, prinašajo in vzdržujejo kisik skozi daljše obdobje stresa ali aktivnosti
  • Cilj treniranja s kettlebelli je ta, da podaljšujemo dolžino serije in hitrost dvigovanja uteži. Vsaka vaja, ki jo delamo s kettlebelli naj bi temeljila na čim daljši seriji s čim več ponovitvami
  • Clean, Jerk, Snatch, LongCycle,Swing.

Moč (statična, počasna):

  • sposobnost mišice ali mišične skupine, da proizvajajo silo
  • kettlebell je utež, kar pomeni, da ima svojo težo. Da bi lahko dvignili določeno težo nad glavo, moramo imeti sposobnost proizvesti moč. Se pravi, skupina mišic deluje s ciljem, da se utež dvigne nad glavo
  • Press, Push Press

Fleksibilnost:

  • sposobnost maksimizirati območje gibanja določenega sklepa oziroma imeti sposobnost da ga upognemo sami ali s pomočjo zunanje sile, ne da bi sklep poškodovali
  • s kettlebelli treniramo celotno telo, kar pomeni, da so tudi vsi sklepi udeleženi pri skoraj vsaki vaji. Premikanje Kettlebellov temelji na prenašanju energije skozi skeletni sistem, in ne toliko na mišice, kar pa pomeni, da je Kettlebell Lifting eden najbolj varnih oblik vadbe za zaščito sklepov. To pomeni, ne samo da treniramo brez možnosti poškodb sklepa, ampak tudi preventivno skrbimo za pravilno delovanje le teh
  • vse vaje WKC Kettlebell Fitness Protocola

Hitrost:

  • sposobnost minimizirati časovno periodo repetativnega gibanja. Preprosteje, kako hitro se določena stvar premika
  • kot sme že omenil, cilj treniranja s Kettlebelli je, da v določenem času naredimo čim več ponovitev, se pravi dvignemo frekvenco dvigovanja, povečamo hitrost
  • Press, Push Press, Jerk, Snatch, Clean, LongCycle

Moč (eksplozivnost):

  • sposobnost mišice ali mišične skupine, pa proizvajajo silo v najkrajšem možnem času. Malo preprosteje, lahko si mislite da je moč hitrost + statična moč (to seveda ne drži, ampak ta članek ni namenjen fizičnim formulam.. to pride na vrsto kasneje)
  • cilj treniranja s Kettlebelli je “lahkotnost gibanja”. se pravi, če želimo nekaj “z lahkoto” dvigniti nad glavo, moramo v samem začetku giba uporabiti veliko silo in v delčku sekunde proizvesti dovolj moči, da Kettlebell samo s tem gibom premaknemo iz točke A v točko B.
  • Swing, Clean, Jerk, Snatch, LongCycle

Koordinacija:

  • sposobnost združiti nekaj ločenih gibalnih vzorcev v enotno gibanje. Na primer, sposobnost premikanja rok, nog in ostalih delov telesa kontrolirano
  • Ker koordinacija pomeni gibanje (tek, skakanje, delanje počepov, hoja), je vsak, ki trenira oziroma se giblje do neke mere koordiniran. Pri Kettlebell liftingu pa imamo še eno oviro: Kettlebell. Se pravi, če želimo, da nekdo uspešno in varno dviguje Kettlebelle, moramo najprej razviti sposobnost, da kontrolira svoje telo. To pa ne pomeni nič drugega, kot da ta posameznik izboljšuje svojo med-mišično koordinacijo
  • Vseh 15 vaj WKC Fitness Protocola

Spretnost:

  • možnost minimizirati prehodni čas med dvema različnima vzorcema gibanja. Spretna oseba je sposobna sposobna vzorec gibanja spremeniti hitro in lahkotno
  • Kettlebell Fitness je zanimiva zadeva, saj vsebuje tekmovalne vaje. Pri teh pa je ključnega pomena, da se znamo iz popolnoma sproščenega, mirujočega položaja hitro napeti, raztegniti mišice in jih nato hitro skrčiti, kar pripelje do premika uteži.
  • Swing, Snatch, Clean, Jerk, LongCycle

Ravnotežje:

  • sposobnost kontrolirati položaj težišča svojega ali zunanjega telesa. Zmožnost zadrževanja pozicije, ne da bi se pri tem “prevrnili”
  • Največja umetnost Kettlebell Fitnessa, Kettlebell Liftinga in Kettlebell Strong Sporta je v tem, da ne uporabljamo mišic (oziroma minimiziramo njihovo delovanje), temveč da z ravnotežjem kotrnoliramo gibanje Kettlebella. Najznačilnejša pozicija, pri kateri to opazimo je “lockout” (fiksacija). Ko je utež nad glavo, so vsi sklepi na telesu zaklenjeni, center mase uteži pa pomaknemo tako, da je poravnan z vsemi sklepi, kar pomeni, da se lahko mišice v tem položaju sprostijo
  • Jerk, Snatch

Natančnost:

  • sposobnost nadziranega gibanja v eni smeri z dano intenzivnostjo brez napak
  • Če pri vaji s Kettlebellom uporabimo premalo moči, se nam zgodi, da uteži ne moremo dvigniti. Po drugi strani, če uporabimo preveč moči, utež dvignemo previsoko, kar pa pomeni, da iz določene višine pade na del telesa, kar povzroča bolečine. Se pravi, pri čisto vsaki ponovitvi moramo biti precizni, če želimo gib izpeljati od začetka do konca varno in brez bolečin

Čvrstost:

  • fizična in psihična čvrstost sta nujno potrebna, če želimo opraviti nekaj, kar bi lahko bilo zahtevno in bi lahko trajalo dalj časa mislim da tukaj ni potrebno govoriti in razlagati ničesar. Vsi, ki ste trenirali Kettlebell Fitness ali Kettlebell StrongSport veste o čem govorim.
  • Kettlebell Lifting pa je seveda še toliko bolj zahteven, sej veste že za teden dni naprej, da bo vsak trening daljši.
  • s samo nekaj vajami lahko trenirate vseh 10 spretnosti. In, če boste trenirali z izkušenim Kettlebell Fitness oz Kettlebell Lfiting trenerjem, boste postali fit. To boste občutili na treningih, v vsakdanjem življenju in pri rekreaciji!

SPREJMITE IZZIV in poizkusite!

Gregor Sobočan
Master of Sport
SKC Head Coach

Comments are closed.

Spletna stran Kettlebell Slovenija © 2010-2017